Het ontbrekende puzzelstukje...

…als we kijken naar de jeugd-scouting van tegenwoordig dan zien we dat er bewust gekeken wordt naar een aantal belangrijke elementen. Het gaat dan in ieder geval om een goede techniek, want dat is de basis van een goede voetballer. Wanneer jij makkelijk met de bal kunt omgaan, een goede pass in huis hebt, tweebenig bent, makkelijk je tegenstander passeert, dan kan jij heel makkelijk een scout overtuigen. Maar is dat genoeg om direct als ’talent’ te worden beschouwd? Het is belangrijk om jeugdspelers van begin tot einde te begeleiden en te kennen. Denk daarbij aan thuissituaties, verleden, levenservaring en doorgroeimogelijkheden op basis van cognitieve vaardigheden en executief functie bereik.

Het juiste radartje vinden en de puzzelstukjes op de juiste plaats leggen is niet altijd een eenvoudige opgave.

SC Heerenveen en STIMA

Sportclub Heerenveen is een voorbeeld waarbij scouting zich voornamelijk richt op het externe functie patroon van voetballertjes. De club noemt dit het ‘STIMA’- model.

SNELHEID
TECHNIEK
INZICHT
MENTALITEIT
ATLETISCH VERMOGEN

Maar aan alleen talent hebben heb je niet genoeg, je moet namelijk ook het talent hebben om het talent te gebruiken. De 2SU Academy begeleidt (jeugd) voetballers in het ontwikkelen van dit specifieke talent, dat wij vanuit cognitie en executieve functies verder ontwikkelen.

De 2SU Academy ondersteunt bij het ontdekken, ontwikkelen en inzetten van talent met diverse talentontwikkelingsprogramma’s gebaseerd op Virtual Reality scenario’s en

“Je hoeft het dus niet alleen te doen…”

 

Geef alle talenten een kans…

In plaats daar van is het veel logischer en verstandiger wanneer alle talenten een kans zouden krijgen en dus allemaal goed worden opgeleid, en wel bij hun eigen amateurclub. En dat clubs gedurende de opleiding er alles aan doen om zijn omgeving (waar een club zelf deel van uitmaakt) en mentale eigenschappen positief te beïnvloeden door middel van een cognitief en executief ontwikkelprogramma. Dat kan door bijvoorbeeld naast  trainers aan te stellen, een bewezen trainingsmethodiek toe te passen die jonge talenten helpt om nog bewuster te worden van vaardigheden en executieve functies zoals;  Motor Inhibitie, Aandacht en het Visuele Werkgeheugen.

Bij de 2SU Academy richten we ons op deze drie belangrijke aspecten van het brein en helpen (jonge) spelers juist dat deel van het brein te ontwikkelen.

Bij sporten als voetbal, hockey of basketbal gebeurt er veel in een korte periode. Zo is het spel dynamische en vinden er veel veranderingen plaats waar een speler mee moet omgaan. Hierdoor moeten sporters dan ook snelle keuzes maken. Maar soms moet de gemaakte keuze ook weer geremd worden doordat de situatie alweer veranderd is. Het tegenhouden-uitstellen van impulsen of keuzes wordt ook wel Inhibitie genoemd. Hiernaast moet een teamsporter continue de Aandacht vasthouden bij het samenwerken met teamgenoten, maar ook bij het anticiperen op zowel teamgenoten, de tegenstander als de bal. Als laatste focust Verburgh zich op het Visuele Werkgeheugen. Het werkgeheugen wordt vaak in het dagelijks leven ingezet. Dank maar aan het onthouden van je afspraak, boodschappenlijstje in je hoofd, maar ook meerdere opdrachten onthouden en uitvoeren. Dit systeem heeft een beperkte capaciteit, dat informatie tijdelijk opslaat en verwerkt. Er is veel onderzoek gedaan naar het werkgeheugen. Baddeley (1992) heeft het werkgeheugenmodel ontwikkeld. Het belangrijkste uit dit model zijn het visueel-ruimtelijk werkgeheugen en het verbaal werkgeheugen. In het visuele werkgeheugen vindt het proces plaats waarbij het onthouden én bewerken van de vorm of kleur van dingen, maar ook de locatie ervan, het plannen en overzicht behouden, van belang is. Terwijl het verbaal werkgeheugen verantwoordelijk is voor het proces van instructies onthouden.