Home » Blog » Communicatie blogs » Een kijkje in de bunker…

Een kijkje in de bunker…

door | 4 jul, 2022 | Communicatie blogs

Het domein in Zeist…

De bunker, het werkdomein van de VAR en AVAR. Wat een dag! Op uitnodiging van Robin van’t Hof en gewapend met een arsenaal aan voorkennis en een koptelefoon, mocht ik eind vorig jaar ‘de bunker’ in Zeist betreden. De VAR en AVAR zijn een ondersteuning voor de scheidsrechter en grensrechters. Met terugkijken van de beelden kunnen sommige (verkeerd) ingeschatte situaties opnieuw worden beoordeeld waardoor eerlijkere situaties moeten ontstaan in het voetbal. Het enige juiste middel om dit goed te laten verlopen is duidelijke, heldere en effectieve communicatie, echter, van etherdiscipline is bij de VAR nog geen enkele sprake.


Gewapend met koptelefoon en al probeerde ik verschillende eredivisie wedstrijden te volgen. Wat volgde was een brei aan woorden, zinnen, verkeerde aanwijzingen en ‘geschreeuw’! Vooral dat laatste was voor mij een teken dat hier iets ‘goed fout’ zat en dat er van effectieve communicatie geen sprake was. Nu heb ik het ook nog eens over Nederlandse communicatie, hoe moet dit dan wanneer er in het Engels gecommuniceerd wordt en dan ook nog eens via oortjes en met mensen met een andere culturele achtergrond?

And?…that’s where we come in…

Intercultureel Communiceren gaat lang niet altijd even makkelijk omdat er nogal wat obstakels op de weg zijn. Zo heb je te maken met taal, dan met cultuurverschillen, wet- en regelgeving, corruptie en bureaucratie. Taal- en cultuurcoaching is dan ook een krachtig middel om de effectiviteit van communicatie te verbeteren. En dan hoeven we niet eens alleen te denken aan ‘anderstaligen’. Ook Nederlanders onderling kunnen er wat van. Door samen in gesprek te gaan, oefenen we de taal op een praktijkgerichte manier en maken vrijwilligers kennis met andere mensen en hun culturen. Ze ontmoeten elkaar, oefenen alledaagse gesprekken en leren elkaars cultuur kennen.
Taalcoaching zorgt voor meer begrip voor elkaars standpunten, sturing en leiderschap!

Interculturele communicatie

Interculturele communicatie is communicatie tussen personen uit verschillende culturen. Taalcoaching is een vorm waarbij interculturele communicatie plaatsvindt. Het kan ook communicatie zijn tussen mensen uit hetzelfde land, die uit verschillende sociaal-economische groepen of subculturen komen. Om het verschil in referentiekader te overbruggen, is het in de communicatie van belang om kennis te nemen van elkaars waarden, normen en/of referentiekader. Dan verloopt de communicatie beter. Een onbevooroordeelde houding is daarbij essentieel.

Valkuilen bij de menselijke waarneming

Vooroordelen, aannames en meningen zijn vaak gebaseerd op interpretaties. De feitelijke context wordt vaak onbewust genegeerd. Hierdoor wordt de waarneming sterk gekleurd door het eigen referentiekader. Communicatie tussen mensen kan het meest treffend gedefinieerd worden als: communicatie is de som der misverstanden.

Drie Stappen Methode

Onbekendheid met de emotionele betekenis die een bepaald begrip, gebaar of handeling voor de ander heeft, leidt bij interculturele contacten soms tot problemen. Beide partijen beschouwen hun eigen gedrag tenslotte als normaal, en het gedrag van de ander als abnormaal. Het verkeerd interpreteren van een standaarduitdrukking, een zegswijze of een beleefdheidsfrase leidt dan ook wel eens tot miscommunicatie.

Goede interculturele communicatie is (volgens Pinto) alleen mogelijk wanneer men werkt volgens de Drie Stappen Methode:

  1. Het leren kennen van de eigen cultuurgebonden waarden en normen. Welke regels en codes zijn van invloed op het eigen denken, handelen en communiceren?
  2. Het leren kennen van de cultuurgebonden normen en waarden van de ander.
  3. Het leren omgaan met de verschillen.

Een aantal tips bij interculturele communicatie

  • Leer van generalisaties over andere culturen, maar gebruik ze niet
  • Ga er niet van uit dat er maar één juiste manier is (de jouwe)
  • Ga er niet van uit dat communicatiestoornissen plaatsvinden omdat andere mensen het bij het verkeerde eind hebben
  • Luister actief en wees meelevend
  • Controleer of de andere persoon het heeft begrepen
  • Wees nieuwsgierig en stel met gevoel voor respect vragen

Zelf ervaren?

Neem contact met ons op!

 

Over mij

“Als we iets van sport kunnen leren is dat het grote verschil zit in de kleine dingen.”

Altijd willen winnen zit in mijn aard. Verliezend van de tennisbaan afstappen was er vroeger niet bij, maar ook tegenwoordig ben ik nog net zo fanatiek. Of ik nu zelf een balletje sla op de tennisbaan, de hockeyvelden van DHV betreed of de jongens van Go Ahead Eagles aanmoedig, winnen staat bij altijd op nummer 1!

Categorieën

Gerelateerde artikelen

Bepaal jouw gedrag en communicatiestijl

Bepaal jouw gedrag en communicatiestijl

Er zijn nogal wat mogelijkheden waaraan we ons gedrag continue aanpassen. Denk maar eens aan beter eten, de auto laten staan, wachtwoorden elke maand aanpassen en een Bob aanwijzen voor het stappen. Jaarlijks gaan er honderden miljoenen euro’s naar het veranderen van gedrag van mensen.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin