Home » Blog » Communicatie blogs » Bepaal jouw gedrag en communicatiestijl
gedragsverandering

Bepaal jouw gedrag en communicatiestijl

door | 31 jul, 2022 | Communicatie blogs

Communicatie & gedragsverandering de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken

Er zijn nogal wat mogelijkheden waaraan we ons gedrag continue aanpassen. Denk maar eens aan beter eten, de auto laten staan, wachtwoorden elke maand aanpassen en een Bob aanwijzen voor het stappen. Jaarlijks gaan er honderden miljoenen euro’s naar het veranderen van gedrag van mensen. Bepaal gedrag en communicatiestijl vanuit communicatiedoelstellingen.

Maar hoe bereik je (gedrags)verandering met communicatie?

Communicatiedoelstellingen

Communicatiedoelstellingen zijn nog vaak gericht op het veranderen van kennis, houding én gedrag. Maar als je gedrag van je doelgroep wilt veranderen, zijn kennis en houding over een onderwerp veel minder belangrijk dan we denken.

Mensen zijn namelijk behoorlijk irrationeel en laten zich vaker leiden door emoties, gewoonten en anderen in onze omgeving dan door een puur verstandige afweging van wat ze doen en wat ze zeggen.

Wetenschappelijke inzichten

De sociale wetenschap geeft steeds meer inzichten in hoe gedrag te beïnvloeden. Om deze inzichten in de praktijk toe te passen, is het Communicatie Activatie-strategie Instrument ontwikkeld, kortweg CASI. Dit helpt om een analyse van het gedrag en onderbouwde keuzes te maken. Zo kan er vanuit de beleidsopgave een kansrijke strategie ontwikkeld worden.

Bepaal jouw gedrag en communicatiestijl!

Praktische adviezen:

1. Houd het simpel

Informatie die eenvoudiger door het brein kan worden verwerkt, wordt beter opgenomen, eerder voor waar aangezien en positiever beoordeeld. Dit maakt het makkelijker voor je doelgroep om gedrag aan te passen. Andersom kan een ingewikkelde boodschap gewenst gedrag tegen werken als je doelgroep er teveel over moet nadenken. Houd je communicatie dus zowel qua inhoud als vorm zo simpel mogelijk.

2. Maak iets wat mensen graag willen zien

Verpak je boodschap mooi. Omdat aansprekende verhalen, zoals het gebruik van emoties, aantrekkelijke boodschappers, een pakkende naam en mooie vormgeving, mensen meer open staan voor je boodschap en ze er positiever over denken. Dit kan stimuleren en motiveren om gedrag te veranderen. Let wel op dat een mooie verpakking niet ten koste gaat van je boodschap.

3. Laat het goede gedrag zien

Goed voorbeeld doet goed volgen. Bevestig daarom in je communicatie wat het goede gedrag is of oplevert. Laat geen ongewenst gedrag zien: je loopt het risico dat mensen dan bevestiging krijgen dat het ongewenste gedrag blijkbaar normaal is.

4. Laat mensen en situaties zien die herkenbaar zijn

Mensen spiegelen zich aan anderen. Als je herkenbare mensen en situaties gebruikt in je communicatie, is de kans groter dat je doelgroep de boodschap accepteert en het gedrag kopieert. Ook verwerken mensen informatie beter wanneer deze door een persoon wordt overgebracht.

5. Geef je doelgroep duidelijke aanwijzingen

Geef de ontvanger van je boodschap heel duidelijke aanwijzingen en tips om het gewenste gedrag ook echt uit te kunnen voeren. Houd je handelingsperspectief simpel en haalbaar.

6. Vermijd ontkenningen in je boodschap

Het impulsieve deel van het brein kan nuances moeilijk verwerken. Ontkenningen en negatieve formuleringen in een boodschap kunnen hierdoor verloren gaan. De kans is dan aanwezig dat een goedbedoelde boodschap anders wordt verwerkt door je doelgroep dan je wilt. Dit kan het ongewenste gedrag in de hand werken. ‘Roken is slecht’ wordt bijvoorbeeld beter door het brein verwerkt dan ‘Roken is niet goed.’

7. Zet de sociale omgeving van je doelgroep in

Mensen zijn sociale wezens. Ze kopiëren het gedrag van vrienden, familie en anderen in hun omgeving en nemen meer van ze aan dan van een organisatie of persoon die ver af staat. Als je gedrag wilt veranderen en je hebt de gelegenheid om ook te communiceren via de sociale omgeving van je doelgroep, doe dat dan altijd.

8. Speel in op emotie met je communicatie

Emoties hebben erg veel invloed op gedrag. Gewenst gedrag kan aantrekkelijker worden door hier in je communicatie positieve associaties aan te koppelen, bijvoorbeeld trots en blijdschap. Ongewenst gedrag wordt onaantrekkelijker door een koppeling aan negatieve associaties, bijvoorbeeld spijt of angst. Ook kan het inspelen op emoties ervoor zorgen dat mensen bewust en onbewust meer aandacht voor je boodschap hebben. Wees voorzichtig met negatieve emoties: verdiep je goed in de emoties die je oproept en zorg altijd voor een praktisch handelingsperspectief (zie tip 5).

9. Communiceer daar waar het gedrag plaatsvindt

Communiceer zoveel mogelijk op de plekken waar het gedrag van je doelgroep daadwerkelijk plaatsvindt. Zo kun je op een belangrijke plek het gewenste gedrag onder de aandacht brengen en mensen daar motiveren om het goed te doen. Naast communicatie kan het aanpassen van de omgeving zelf het gewenste gedrag makkelijker maken. Bijvoorbeeld door een gezonde keuze makkelijker te maken dan de ongezonde optie, zoals het op ooghoogte leggen van gezonde producten in een kantine. En dan tot slot…

10. Houd het lang vol en herhaal

Je bepaalt gedrag en communicatiestijl niet door eenmalig iemand ergens op te laten focussen. Mensen moeten tien tot twintig keer blootgesteld worden aan een boodschap om te zorgen voor invloed op het gedrag. Bovendien kan het soms jaren duren voordat gedrag duurzaam verandert.

 

Over mij

“Als we iets van sport kunnen leren is dat het grote verschil zit in de kleine dingen.”

Altijd willen winnen zit in mijn aard. Verliezend van de tennisbaan afstappen was er vroeger niet bij, maar ook tegenwoordig ben ik nog net zo fanatiek. Of ik nu zelf een balletje sla op de tennisbaan, de hockeyvelden van DHV betreed of de jongens van Go Ahead Eagles aanmoedig, winnen staat bij altijd op nummer 1!

Categorieën

Gerelateerde artikelen

“Topcoach in het buitenland: van schok naar succes

“Topcoach in het buitenland: van schok naar succes

Je kent het wel. Je kijkt uit naar die ene mooie nieuwe uitdaging in het buitenland, je hebt alles voor elkaar. Je reis en avontuur begint…maar dat valt ineens vies tegen!

Het proces van jouw #cultuurschok begint al voor je vertrekt, met een gespannen gevoel en een stukje onzekerheid. Meteen bij aankomst ervaren velen een soort van #vakantiegevoel. Dat wordt gevolgd door een periode van grote emotionele en lichamelijke spanning

lees verder
Een kijkje in de bunker…

Een kijkje in de bunker…

Naast het terugkijken van de beelden op één van de vele schermen in de VAR-ruimte, is communicatie het belangrijkste middel tussen de mannen in Zeist en die op het veld. Echter, van etherdiscipline is geen sprake. De hoeveelheid aan mensen, woorden en zinnen die een scheidsrechter tijdens een wedstrijd op zich afkrijgt, is ongekend veel. 

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin