Home » Blog » Communicatie blogs » De kracht van Engelse podcasting

De kracht van Engelse podcasting

door | 11 jun, 2022 | Communicatie blogs

Het nut van zakelijke podcast in plaats van radioreclame.

Veel bedrijven maken tegenwoordig ook podcasts. En daar hebben ze goede redenen voor, want podcasting heeft een aantal voordelen.

Zo zegt Anne Janssens, van podcastproducent Dag en Nacht Media, dat ‘tijd’ een minder grote rol speelt dan bij traditionele radio. Op de radio moet een verhaal of interview binnen het uur tussen de nieuwsblokken passen. Bij podcasts is dat niet zo. ‘Daardoor kunnen mensen vrij vertellen en dat zorgt voor meer rust en meer inhoud. Je moet je erop focussen. Podcasts zijn geen auditief behang. Daardoor luister je ook aandachtiger.’

Sjors Fröhlich, de voormalig hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio, benadrukte dat goed gemaakte podcasts erg dicht bij de luisteraar kunnen komen. ‘Met je koptelefoon op of je oortjes in zit [het verhaal] letterlijk tussen je oren.’

Redenen om zelf een podcast te beginnen

  • Je hebt 100 procent controle over wat je vertelt. Als je een interview geeft voor radio of tv moet je maar afwachten wat de journalist ervan maakt.
  • Mensen luisteren geconcentreerd. Ze hebben al voor je gekozen: ze hebben jouw podcast opgezocht in hun podcast-app, een aflevering uitgezocht en op ‘play’ gedrukt. Je hebt hun oprechte aandacht, en daarmee heb je al heel veel gewonnen.
  • Je bouwt een band op met een geïnteresseerde doelgroep. Als jij heel veel weet van een onderwerp waar zij veel over willen horen, kun je een soort ‘vriend’ van de luisteraar worden.
  • Podcasting is een heel natuurlijke manier van communiceren. Voordat we konden lezen en schrijven, spraken we al. Je zou podcasting dus kunnen zien als een moderne vorm van verhalen vertellen aan elkaar, zoals dat in de prehistorie rond het kampvuur al moet zijn gegaan.

Voordat je aan je eigen podcast begint

Als je een podcast maakt, moet je wel iets te melden hebben of iets kunnen maken wat er nog niet is. Wat je doet, moet echt toegevoegde waarde hebben.

IKEA heeft een keer een podcast gemaakt waarin je iemand steeds de bladzijden van de catalogus hoort omslaan. Vervolgens zegt diegene dingen als: ‘Nieuw. Luban. Roltafel met bergruimte. Negenenvijftig euro vijfennegentig.’ Een grapje moet dat zijn, want het heeft volgens ons geen zin om een podcast te maken waarin je alleen maar vertelt welke producten je maakt. Je moet een verhaal vertellen. Een boeiend verhaal, waar mensen naar willen blijven luisteren. Een podcast is geen lang uitgesponnen reclame.

Soms willen mensen maar één aflevering maken. Dat is een moeilijke strategie. Je moet dan voor die ene aflevering je publiek zoeken, terwijl luisteraars graag een kanaal willen waar ze meer van hetzelfde kunnen krijgen. Kijk maar naar Netflix en YouTube. Als je dat biedt, groeit je publiek ook. Mensen komen dan bij je terug.

Publiek voor je podcast

Luisteraars zullen niet vanzelf naar je toekomen; je zult in eerste instantie je eigen publiek moeten zoeken. Als je een website online zet, komen er ook niet meteen mensen kijken. Ze moeten eerst weten dat je website bestaat.

Over mij

“Als we iets van sport kunnen leren is dat het grote verschil zit in de kleine dingen.”

Altijd willen winnen zit in mijn aard. Verliezend van de tennisbaan afstappen was er vroeger niet bij, maar ook tegenwoordig ben ik nog net zo fanatiek. Of ik nu zelf een balletje sla op de tennisbaan, de hockeyvelden van DHV betreed of de jongens van Go Ahead Eagles aanmoedig, winnen staat bij altijd op nummer 1!

Categorieën

Gerelateerde artikelen

Een kijkje in de bunker…

Een kijkje in de bunker…

Naast het terugkijken van de beelden op één van de vele schermen in de VAR-ruimte, is communicatie het belangrijkste middel tussen de mannen in Zeist en die op het veld. Echter, van etherdiscipline is geen sprake. De hoeveelheid aan mensen, woorden en zinnen die een scheidsrechter tijdens een wedstrijd op zich afkrijgt, is ongekend veel. 

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin